Noen av orda du finner på denne lista finnes fra før i andre
fagspråk.
Andre har vi måttet skape underveis.
Hensikten er at alle som ønsker å snakke presist og godt om det
Tofteloftet lager skal vite hva som for oss er hva.
HVA SIER VI |
HVORDAN KAN DET
FORKLARES |
1-2-Tremasse |
Små kunstbilder med
utildekt papirmasseark og solid treramme bak. |
ark |
Vi bruker kortformen
ark når vi snakker om papirmasseark. Papirmasseark er utgangspunktet
for hele Tofteloftets virksomhet. Et papirmasseark er omtrent 80 X
80 cemtimeter stort |
bakramme |
Blindramme i tre som
limes bak på trykk som
gjør ytterligere innramming overflødig. Brukes på Fotofat og
1-2-tremasse. På fotofatene tilføres også en avstivende kapaplate. |
ball |
Se masseball |
brettebilde |
Bilde der arket brettes
og skaper sin egen ramme og oppheng |
brettebildeeske |
Skreddersydd eske i
minipapp for å transportere, presentere og oppbevare
brettebilder |
cellulose |
Cellulose (C6H10O5)n,
også kalt kostfiber,
er et polysakkarid. Cellulosemolekylet er en lang, ugrenet kjede av β-glukoseenhetersom
er bundet sammen av β 1→4 bindinger. Kjedelengden kan være fra noen
hundre til fler titalls tusen enheter. Cellulose er den vanligste
organiske forbindelsen på jorden. Ca 33 % av alt plantemateriale er
cellulose. Innholdet av cellulose i bomull er 90 % og i treved ca
50 % |
digital plotter |
En trykkmetode der
blekk sprutes på arket og samtidig hurtigtørkes med sterke uv-lamper |
elg |
Den største og mest rommelige av de til nå fire utvikla størrelsene
konferansemapper |
ferist |
Den overflatestrukturen
i papirmassearkene som er rillete og mest grov. |
Fibre Expressions |
Samlebetegnelse for
produktporteføljen til Tofteloftet |
flatbrød |
Den overflatestrukturen
i papirmassearkene som er mellomst, tørraktig og kort i følelsen |
fleksifront |
8milimeter tjukt pleksiglass med spesialskruer og hylser i
blankpolert stål plassers foran et brettebilde eller fotofat. En
konstruksjon som ikke lenger er mye i bruk. |
fleksiramme |
4 milimeter pleksiglass
plasseres både foran og bak det trykte papirmassearket. Blir som en
svevende, lett og stram ramme på bildet. Holdes sammen av
henholdsvis 12 eller 8 blankpolerte stålnagler. |
fløyelsgrøt |
Den overflatestrukturen
i papirmassearkene som er bløtest og minst mønstermarkert. |
fotofat |
Bilde til vegg –
normalstørrelse 71X71 cm med en
dekorativ kvadratisk fatgrop på midten . |
fotofateske |
skreddersydd eske for å
transportere og oppbevare fotofat |
hjort |
seminarmappe med
ryggstykke på 10 milimeter.
Mappa kan åpnes helt opp. |
kortfiber |
når papirmassearket
domineres av tremasse som kommer fra hurtigvoksende trær som da gjør
slik at fibrene blir korte og dermed brister lettere. |
krakelering |
Effekten som oppstår
når vi silketrykker bilder på papirmasseark med overflaten upressa
fløyelsgrøt |
langfiber |
Papirmassearket som
domineres av tremasse som kommer fra trær som har vokst langsomt
slik at fibrene blir lange, gjerne i Norge |
malje |
metallrunding som kan
legges i hullene på mapper
for å forsterke og forskjønne |
masseball |
Om lag 650 kvadratiske
papirmasseark som stables oppå hverandre i en enhet |
miniatyr |
Kvadratiske kunstbilder 21,5 x 2,15 centimenter som er små, men
flate utgaver av Fotofatmotiver plassert i en fleksiramme på 30 x 30
cm. |
minibilde |
Kvadratiske kunstbilder 21,5 x 2,15
centimenter som er små, men flate utgaver av Fotofatmotiver plassert
i en sveveiramme på om lag
30 x 30 X 5 cm. |
papirmasseark |
Råstoffet
produsert ved
cellulosefabrikken på
Tofte. Består hovedsakelig av tørr cellulose |
rein |
Den smaleste av de til
nå fire utvikla størrelsene konferansemapper |
rille |
Bøye arket over en
skarp kant der det skal brettes |
risse |
Skjære med skarp kniv
nesten igjennom arket der det skal brettes |
rådyr |
Den nest tynneste av de til nå fire
utvikla størrelsene konferansemapper |
silketrykk |
Verdens eldste
trykkemetode der arkene bades i en farge ad gangen og |
unit |
8 masseballer som
fungeres som en enhet under frakt |
utfallende |
Fotografiet plassert
helt ut i kanten |
|
|
|
|